Canadese criteria voor ME

De nieuwe Canadese criteria zijn een nieuw begin. Men richt zich uitsluitend op ME met uitsluiting van de andere oorzaken van fysieke en cognitieve beperking in de andere syndromen, zoals na burn-out en kanker. Het moet nog blijken of het iets gaat toevoegen, maar het geheel weglaten van het M woord is wezenlijk.
De laatste dagen ben ik druk aan het vertalen en redigeren geweest en vandaag hebben we een eerste proefversie aan een nieuwe patient voorgelegd en meteen aangepast. De komende tijd willen we gebruiken om de waarde van de nieuwe vragenlijst te onderzoeken.

Tags:

2 Reacties to “Canadese criteria voor ME”

  1. Agnes Says:

    Bedoelt u de nieuwe Internationale Consensus Criteria?
    Wat is het belang van deze criteria voor een patient? Is nu echt bewezen dat er sprake is van een neurologische aandoening of kan men nog steeds beweren dat het “tussen de oren” zit en succesvol met CGT/GET behandeld kan worden.

  2. ruudvermeulen Says:

    iedere chronisch zieke patient, die zelf nog niet klaar is met de beperking en er emotioneel zoveel problemen mee heeft dat het een extra beperking vormt heeft baat bij CGT. Dat heeft niets met het specifieke probleem van ME te maken.
    De criteria betreffen ME en minder de andere vormen van CVS. Ik ben voor mijzelf de 1994 en de 2011 criteria aan het vergelijken, ik zie nog geen duidelijk nut van deze criteria. Wetenschappelijk blijft het te vaag.

Geef een reactie

